کد مطلب:33037
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:4
بـرخـي بـراي نفي و انكار رجعت چنين اقامه دليل كرده اند : خداوند از آنجا كه مهربانترين است و كمال بندگان خود را مي خواهد وقتي كسي را از دنيا مي برد كه اوبه همه كمالات خود دست پيدا كرده باشد و همه قوا و استعدادش شكوفا شده به فعليت رسيده باشد . بنابراين رجوع چنين كسي به دنيا پس از مرگ برابر است با رجوع كمال و فعليت به قوه و استعداد و چنين امري محال است . مگر آنكه مخبري صادق مثل خداوند از آن خبر دهد اما خداوند و اولياي او چنين خبري نداده اند . پس رجعت عقلا محال است .
اولا : اگر رجعت محال باشد با اخبار مخبري صادق ممكن نمي شود زيرا محال عقلي استثناء ناپذير است . ثانيا : رجوع فعليت به قوه محال است . امـا در مورد رجعت چنين چيزي صادق نيست زيرا مي توان گفت همانطور كه اگر انساني در اثر تـصـادف پيش از گذراندن عمر طبيعي از دنيا برود به كمالات خود دست پيدا نكرده است يعني اگـر باقي مي ماند مسلماكمالات بيشتري تحصيل مي كرد ; مي توان گفت به كمال رسيدن همه اسـتـعـدادهـاي بـرخي انسان ها نيز داراي شرايطي است كه از آن جمله است گذراندن زندگي برزخي پس ازمرگ و برگشت به دنيا براي اتمام سير كمالي . علاوه بر اين , آيات قرآن نيز في الجمله بر اين مطلب دلالت دارند . [ ام حسبتم ان تدخلوا الجنه و لما ياتكم مثل الذين خلوا من قبلكم ( بقره - 214 ) ] . داستان پيامبراني مانند ابراهيم , موسي , عيسي , عزير و ارميا نيز شاهد اين مطلب اند .
تفسير الميزان ج 2 ص 107
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.